Image Alt

Eonia

Είναι ευρέως γνωστό πως η βιταμίνη D αποκαλείται «η βιταμίνη του ήλιου».

Αυτή τη δύσκολη περίοδο όμως που καλούμαστε να περνάμε περισσότερες ώρες στο σπίτι μας, πρέπει να δοθεί έμφαση διατροφικά στη βιταμίνη για να μην υπάρχει έλλειψη της. Είναι, επομένως, απαραίτητη η γνώση σημαντικών πληροφοριών για τη βιταμίνη D, όπως μέσα σε ποιες τροφές μπορούμε να τη βρούμε και ποια ποσότητα ορίζεται ως η ιδανική πρόσληψη.

Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη απαντώμενη στα φυτά, αλλά και στο ζωικό βασίλειο. Στα φυτά έχουμε σε αρχική μορφή το στεροειδές εργοστερόλη, το οποίο με επίδραση ακτινοβολίας ενεργοποιείται για να σχηματιστεί η εργοκαλσιφερόλη. Αποτελεί την πιο συνηθισμένη μορφή της βιταμίνης D που πωλείται στο εμπόριο.

Ο όρος βιταμίνη D αναφέρεται είτε στην βιταμίνη D2 είτε στην βιταμίνη D3. H D2, που είναι γνωστή και ως εργοκαλσιφερόλη, παράγεται από τους ζυμομύκητες και συνήθως αυτή προστίθεται στα τρόφιμα. Η D3, γνωστή και ως χοληκαλσιφερόλη, παράγεται στο δέρμα και λαμβάνεται από τις τροφές. Οι D2 και D3 περιέχονται σε πολυβιταμίνες ή χρησιμοποιούνται για τον εμπλουτισμό τροφίμων.Aξιόλογη διατροφική πηγή της βιταμίνης D είναι τα λιπαρά ψάρια, όπως :

  • Ρέγκα

  • Σολομός

  • Τόνος

  • Σαρδέλες

Επίσης, σε μικρότερο βαθμό πρόσληψη της βιταμίνης D στον ανθρώπινο οργανισμό προέρχεται από τρόφιμα ζωικής προέλευσης, ειδικότερα από :

  • Συκώτι

  • Βοδινό

  • Μοσχάρι

  • Αυγά

Επίσης, από γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως :

  • Γάλα

  • Τυρί

  • Βούτυρο

Επιπροσθέτως μία πηγή λήψης της βιταμίνης D θα μπορούσαν να αποτελέσουν τα συμπληρώματα διατροφής.

Για τους ενήλικες η επαρκής πρόσληψη ορίζεται στα 15 μg ή (600IU) την ημέρα. Για παιδιά και εφήβους 1–17 ετών η επαρκής πρόσληψη ορίζεται στα 15 μg ή (600IU) την ημέρα, για βρέφη 10 μg ή (400IU) την ημέρα. Για έγκυες και θηλάζουσες είναι  15 μg ή (600IU) την ημέρα.

Στέλιος Ντάβας, MSc Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

Post a Comment