Image Alt

Eonia

διατροφή και ακμή

Εάν σας απασχολεί η ακμή σίγουρα έχετε σκεφτεί πολλούς τρόπους για να απαλλαγείτε! Τι συμβαίνει όμως με τη διατροφή σας;

Η διατροφή και η ακμή είναι δύο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες! 

Διατροφή και ακμή. Η ακμή είναι μία χρόνια φλεγμονώδης νόσος των τριχοσμηγματογόνων μονάδων που εμφανίζεται κατά κύριο λόγο στην εφηβική ηλικία και έχει ως αποτέλεσμα βλάβες όπως  φαγέσωρες, βλατίδες, φλύκταινες, κύστεις  στο πρόσωπο και το σώμα. 

Σίγουρα αν αντιμετωπίζεις ανάλογο πρόβλημα, επιβάλλεται να απευθυνθείς στο δερματολόγο σου! Αυτός είναι υπεύθυνος για τη διάγνωση του τύπου της ακμής και τη χορήγηση της κατάλληλης θεραπείας. Ωστόσο, μπορεί η διατροφή να λειτουργήσει συνεργιστικά για να λυτρωθείς μια και καλή;

Κανένα μεμονωμένο τρόφιμο δεν είναι δυνατόν να προκαλέσει ακμή ή ακόμα και να την αντιμετωπίσει αποτελεσματικά, αλλά σίγουρα μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι θα μπορούσε να τη βελτιώσει ή να την επιδεινώσει.

Βιταμίνες

Τι πρέπει λοιπόν να αποφεύγετε και τι να προτιμάτε;

Πως συνδέονται η διατροφή και η ακμή; 

  • Η κατανάλωση αγελαδινού γάλακτος αυξάνει τα επίπεδα της IGF-1. Μια ορμόνη με παρόμοια μοριακή δομή με την ινσουλίνη, κατά 10-20% στο σώμα. Η ορμόνη αυτή έχει συσχετιστεί με αύξηση της φλεγμονής και με δυνητικά ξεσπάσματα ακμής. Η δυσμενής σχέση μεταξύ των γαλακτοκομικών και της ακμής δεν έχει παρατηρηθεί με τα ζυμωμένα γαλακτοκομικά προϊόντα. Αυτό συμβαίνει ίσως επειδή τα βακτήρια στην ζύμωση χρησιμοποιούν το IGF-1, αφήνοντας ελάχιστο για απορρόφηση. Αντικαταστήστε με τρόφιμα όπως, γάλα ρυζιού, αμυγδάλου, σόγιας, τόφου.
  • Επιδείνωση της ακμής μπορεί να επιφέρει η πρόσληψη επεξεργασμένων υδατανθράκων. Τέτοια είναι η ζάχαρη,τα λευκά ζυμαρικά- δημητριακά, οι πατάτες, οι έτοιμοι χυμοί, λόγω του υψηλού γλυκαιμικού τους δείκτη. Επιπλέον η κατανάλωση διαιτητικού λίπους μπορεί να αυξήσει τη σύνθεση του σμήγματος και να φέρει αρνητικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση της ακμής.
  • Από την άλλη πλευρά, όπως έχει ήδη αναφερθεί η ακμή αποτελεί μια φλεγμονώδη κατάσταση. Διατροφή πλούσια σε ω-3 λιπαρά, γνωστά για τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες τους θα έχουν θετική επίδραση στην καταπολέμηση της ακμής. Προσθέστε στο διαιτολόγιο σας λιπαρά ψάρια, θαλασσινά, λινέλαιο, καρύδια, αμύγδαλα και φυτική μαργαρίνη.

Επιπλέον…

  • Στη μείωση της συσσώρευσης του σμήγματος στους πόρους, αλλά και στην αποκατάσταση των δερματικών βλαβών που προκαλεί η ακμή, βοηθάει αποδεδειγμένα η βιταμίνη Α. Καλές πηγές είναι το ιχθυέλαιο, ο σολομός, τα καρότα, το σπανάκι και το μπρόκολο.
  • Επιπλέον, νεότερες έρευνες συνδέουν και το ψευδάργυρο της διατροφής με την πρόληψη του ακνεϊκού δέρματος. Για την ακρίβεια, οι τροφές που περιέχουν ψευδάργυρο, όπως η γαλοπούλα, τα αμύγδαλά, τα καρύδια Βραζιλίας και οι φύτρες σταριού, δημιουργούν ένα περιβάλλον αφιλόξενο για την ανάπτυξη του βακτηρίου “P. Acnes” .
  • Φυσικά, βιταμίνες με αντιοξειδωτική δράση, όπως η βιταμίνη C (πορτοκάλια, λεμόνια, γκρέιπφρουτ, παπάγια, τομάτες), η βιταμίνη Ε (ελαιόλαδο, αβοκάντο, ξηροί καρποί) και το σελήνιο (τόνος σολομός, σκόρδο, καρύδια Βραζιλίας, αυγά, καστανό ρύζι) δεν θα μπορούσαν να λείπουν από το διατροφικό πρόγραμμα κατά της ακμής. Η δράση τους οφείλεται στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών, τοξινών δηλαδή, που επιδεινώνουν δραματικά τα συμπτώματα της ακμής (σπυράκια).

Ολοκληρώνοντας, η ακμή είναι σίγουρα μία νόσος που χρήζει ιατρικής αντιμετώπισης. Ωστόσο, μην ξεχνάς ότι η διατροφική σου στάση μπορεί  επηρεάσει την ένταση των συμπτωμάτων και ιδανικά, η ιατρική αγωγή θα πρέπει να συμβαδίσει με τις παραπάνω διατροφικές οδηγίες.

Γιαννακούλια Δήμητρα 

Μοριακός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, MSc