Image Alt

Eonia

Τι είναι ο καρκίνος;

Ο καρκίνος είναι μια από τις συχνότερες αιτίες θανάτου στις ανεπτυγμένες χώρες. Μπορεί να οφείλεται σε συγγενείς ή επίκτητες μεταλλάξεις των γονιδίων, καθώς και σε επιδράσεις του περιβάλλοντος που ευνοούν την εμφάνιση της νόσου. Λέγοντας περιβάλλον εννοούμε τη διατροφή, τον ατμοσφαιρικό αέρα, το νερό, την ακτινοβολία, το κάπνισμα, τη φυσική δραστηριότητα κ.α. Από τους περιβαλλοντικούς αυτούς παράγοντες, η διατροφή μπορεί να ευθύνεται μέχρι και για το 80% των καρκίνων σύμφωνα με σύγχρονες επιστημονικές ανακοινώσεις.

Αύξηση καρκινογένεσης προκαλούν τα φυσικά καρκινογόνα των τροφίμων, οι προσμίξεις φυτοφαρμάκων-ορμονών-ρύπων με τροφές, τα χημικά πρόσθετα των τροφίμων, οι ουσίες που δημιουργούνται κατά την επεξεργασία-συντήρηση-μαγείρεμα-συσκευασία της τροφής, οι ουσίες που παράγονται μέσα στον οργανισμό μας από τον μεταβολισμό συστατικών των τροφών, η κακή θρέψη, η χρόνια αυξημένη πρόσληψη τροφής, η αυξημένη αναλογία λίπους και πρωτεϊνών στη διατροφή μας.

Μείωση καρκινογένεσης προκαλεί η αντιοξειδωτική ικανότητα ορισμένων συστατικών των τροφίμων που αναστέλλει τις αυτόματες μεταλλάξεις και η δυνατότητα κάποιων στοιχείων της διατροφής να εμποδίζουν τον πολλαπλασιασμό των καρκινικών κυττάρων, οδηγώντας τα σε απόπτωση δηλαδή σε προγραμματισμένο κυτταρικό θάνατο.

Πως μπορούμε να προλάβουμε την εμφάνιση του;

  • Στηρίξτε τη διατροφή σας σε φυτικής προέλευσης τροφές (φρούτα, λαχανικά, όσπρια και δημητριακά).
  • Προσπαθήστε να διατηρείτε ένα φυσιολογικό βάρος καθώς οι κίνδυνοι είναι οι ίδιοι αν είστε πολύ αδύνατοι ή πολύ υπέρβαροι.
  • Καταναλώνετε ποικιλία φρούτων και λαχανικών.
  • Καταναλώνετε όσο το δυνατόν λιγότερο επεξεργασμένα δημητριακά.
  • Περιορίστε την κατανάλωση άσπρης ζάχαρης.
  • Περιορίστε την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών.
  • Περιορίστε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος και προτιμήστε το λευκό (ψάρια και πουλερικά).
  • Μην ψήνετε το κρέας και τα ψάρια σε άμεση επαφή με τη φλόγα καθώς επίσης να μην καταναλώνετε τα καρβουνιασμένα τους μέρη.
  • Περιορίστε την κατανάλωση λιπαρών ουσιών κυρίως ζωικής προέλευσης.
  • Περιορίστε την κατανάλωση αλατιού, αντικαθιστώντας το με μπαχαρικά κι αρωματικά φυτά.
  • Χρησιμοποιείτε την κατάψυξη κι άλλες μοντέρνες μεθόδους για τη σωστή διατήρηση των τροφών.
  • Αποφεύγετε τροφές που έχουν μείνει σε θερμοκρασία δωματίου για μεγάλο χρονικό διάστημα. Υπάρχει πιθανότητα να έχουν μολυνθεί με μυκοτοξίνες που είναι καρκινογόνες.
  • Αυξήστε τη φυσική σας δραστηριότητα έστω και στο ελάχιστο.
  • Μην καπνίζετε.

Έχει αποδειχθεί στατιστικά ότι ακολουθώντας μόνο τις παραπάνω διατροφικές οδηγίες μειώνεται ο κίνδυνος καρκίνου κατά τουλάχιστον 20%. Με σωστή διατροφή κι άσκηση μειώνεται κατά 30-40% ενώ με σωστή διατροφή, τακτική άσκηση και αποχή από το κάπνισμα μειώνεται συνολικά κατά 60-70%. Και μην ξεχνάτε πως η πρόληψη είναι η καλύτερη αντιμετώπιση!

 

Νικολάου Αντώνης,
Διατροφολόγος-Διαιτολόγος
ΕΟΝΙΑ

Post a Comment

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.
Διαβάστε αναλυτικά για τα Cookies εδώ.

Κλείσιμο